Knie en blaar op de vrije dag - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu Knie en blaar op de vrije dag - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu

Knie en blaar op de vrije dag

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon en Ans

12 Juni 2016 | Hongarije, Boedapest

Knie en blaar op de vrije dag.
We vertrekken tegelijk uit hotel Rila. Alleen gaat Wil lopend en met metro en ik met de fiets. Ik fietsend omdat ik een blaar heb op-gelopen in Boedapest gisteravond. Werd snachts wakker van de blaarpijn. Vanochtend doorgeprikt, ontsmet en bepleisterd. Fietsen gaat goed, lopen niet vandaar. We treffen elkaar in het centrum en gaan naar de grote kathedraal, sint Stephan basiliek. Imponerend vanwege de grootte, het goed en het marmer. Raar dat er een kerkdienst gaande is, terwijl honderden toeristen rondlopen, foto’s maken en fluisteren. 2 botsende sferen, vind ik. Daarna gaan we naar de parlementsgebouwen. Nog Imponerender! En mooi. Komisch, al die (met name) Japanners die alleen maar selfies maken of poseren naar de camera toe, met het mooie gebouw achter zich.

Vervolgens de kettingbrug over, hete chocola en dan de burcht beklimmen. Dat levert prachtig uitzicht op Pest op. Als we weer terug zijn in Pest, gaan we lunchen bij een vegetarisch restaurant dat we niet aanbevelen want de serveerster is onaardig en laat ons bijna 3 kwartier wachten op het bestelde gerecht. Dan gaan we naar de Joodse synagoge die helaas is gesloten en dan vinden we dat we genoeg bezienswaardigheden hebben gezien; we gaan terug.
Ik fiets via een omweg langs het station (40 jaar geleden) nog eens te zien. Het staat er nog, maar de omgeving is lelijker geworden.
Op de hotelkamer maar even uitrusten met een wijntje en een terugblik op de mooie dingen.

PS Henk en Mieke, veel plezier in Grunn'n. Toeristische tip: de mooie oude Ned.Hervormde kerk in Zuidhorn!