Slovenië - Reisverslag uit Straelen, Duitsland van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu Slovenië - Reisverslag uit Straelen, Duitsland van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu

Slovenië

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon en Ans

22 Juli 2013 | Duitsland, Straelen

Vrijdag 19 juli, 87 km.
Van Obervellach naar Villach. Verrassend makkelijke tocht. Vlak en goed aangegeven. Om 2.15 al in Villach. Camping helaas ver buiten centrum. Tenten opgezet, gedoucht en dan naar centrum. Overbodige spullen ( kaarten, kleding) in doos naar huis gestuurd. Biertje en eenvoudige maaltijd in de stad. Ondertussen draait op de camping de wasmachine.
We doen onze wekelijkse evaluatie: van tevoren afgesproken om te bewaken dat de sfeer goed blijft en dat kleine ergernissen geen grote hinderpalen worden. Conclusie: verwachtingen weer beter afgestemd, het gaat beter dan vorige week en we gaan weer een weekje verder.

Zaterdag 20 juli. Van Villach naar Lesce, 67 km.
We moeten de Wurstenpas over en hebben ons daarop ingesteld. M. laat de banden nog eens extra oppompen bij de fietsenmaker (6bar) en dan gaan we.
Maar wat een idioot steile pas! 3,5 km lang 18%! Da,s niet te doen. We lopen en duwen ons het apenzuur om de fiets omhoog te krijgen. Reken maar eens mee: elke meter moet ik ongeveer 130 kilo (mijn eigen gewicht + fiets + bepakking) 18 cm omhoog tillen! Maar mijn motto is: elke keer een stukje en ja, dan kom je er ook. En dan de razendsnelle afdaling, we zijn zomaar in Kransjka Gora. SLOVENIË! Op eigen kracht. Maar we hebben alle energie verbruikt en eten voor twaalven al een warme hap. Van twee sympathieke Sloveense fietsers krijgen we de route en een kaart. Daarmee vinden we snel de mooiste camping van Slovenië: camping Sobec, Lesce.
Bijkomen en dan morgen naar Ljubljana.

Zondag 21 juli. Van Lesce naar Ljubljana. We nemen een weg binnendoor die goed te doen en mooi blijkt. Fietst makkelijk, zodat we ongeveer half twee al op de camping staan. Snel geïnstalleerd en dan met onbepakte fietsen de stad in. Het centrum is voor zo'n grote stad best klein, maar heeft veel leuke terrassen langs de rivier. We nemen daar een lunch en 's avonds een diner. Met lokale wijn erbij, t'is zondag! M. blijft op het terras naar mensen kijken, ik pak de fiets en maak de klim naar het kasteel hoog boven de stad. De moeite waard, met name omdat ik een explosie zie over Alma Matin, een Sloveense mevrouw die begin 1900 in haar eentje een wereldreis maakte van vele jaren.
Bijzonder ook wel dat we beiden zo weinig van Slovenië weten; Ljubljana is de hoofdstad, ze hebben de euro, maar verder?

Maandag 22 juli.
We dubben: gaan we naar Kocevje, waar we een hotel weten (60km) of proberen we de camping in Vinica te halen (115km). We spreken af gewoon te gaan en in Kocevje de moraal te peilen. En warempel, die is dan nog goed, we durven het aan. Valt nog niet mee, want de bergen slaan flink toe, maar hetzij een mooie tocht en om 18.30 zijn we op de camping. Het bier is deze keer dubbel en dwars verdiend! De camping staat op 100 meter afstand van de Kroatische grens. Morgen naar de camping bij de Plitvice meren!

Over de reacties op mijn berichten: ik geniet er van om jullie reacties te lezen! Dank voor alle aanmoedigingen en mooie verhalen. Dus, hoe meer, hoe beter, ga zo door!


Bijpraten over het materiaal. Voor enkelen wellicht interessant om wat ervaringen te lezen.
Ik heb een gloednieuwe Giant Expedition, M. een speciaal geprepareerde Gazelle Ultimate.
Ze doen het goed; al is het handigheidje op de Giant na tien dagen al stuk: de mogelijkheid om het stuur vast te zetten met 1 draai aan een knop. Nu zwikt het stuur vanwege de zware voortassen elke keer om. En de schijfremmen: geweldig, nog nooit eerder zo betrouwbaar geremd! alleen jammer dat de schijfrem voor altijd een beetje aanloopt. frustrerend bij het klimmen! Maar verder goed: geen lekke banden of ander materiaalpech.
We hebben exped- slaapmatjes. ik vind het een zegen na de dunne matjes van vroeger, ligt heerlijk en het weegt bijna niks.
Speciaal aangeschaft: de Garmin Edge 800, fietsnavigatiesysteem van bijna 300 euro. Doet het 4 dagen en houdt er dan mee op.
Wel komisch: M. had een lichtgewichtstoeltje aangeschaft, waar ik helemaal jaloers op was. Maar de Wurstenpas joeg zoveel schrik aan, dat ze vanwege het extra gewicht het stoeltje op de camping heeft achtergelaten...
In Villach hebben we overigens op het postkantoor al een flinke doos met overbodige spullen terug naar Nederland gestuurd: kaarten van Dld en Oostenrk, kleding, mokken etc.
We koken op campinggaz, we hebben twee kleine tankjes bij ons, geen idee hoe lang we daarop nog kunnen koken.
Wat bijzonder handig blijkt: ik heb een externe accu, met een USB-aansluiting. Daarmee kun je de telefoons, de ereader en de Garmin ( die het nu toch niet doet) opladen. Ik geef ' s avonds het ding af bij de receptie van de camping en laad dan onderweg de andere apparaten bij. Als fietskampeerder heb je echt een probleem om alles op stroom te houden!

  • 22 Juli 2013 - 22:40

    Wim:

    Hallo Simon en Marieke,

    Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie. Maar pas vanavond vond ik bij toeval jullie reisverslagen van de afgelopen week. Ik heb uren gespendeerd met het zoeken naar jullie proza, maar tevergeefs.
    Ook het opbellen wil alsmaar niet lukken. Om met Van Gaal te spreken: ben ik nou zo dom of.....

    Maar als de voortekenen niet bedriegen komt deze klaagzang toch aan in Slovenië of Kroatië.
    Als dat zo is wil ik dat wel weten, want dat zal nog eens vaker wat "aan het papier toevertrouwen"

    Goeie reis, geniet van de omgeving en zeker ook van het bier.

    Groetjes van Wim en natuurlijk ook van Monique

  • 22 Juli 2013 - 23:10

    Fons Verdonck:

    Hallo Marieke en Simon,
    de volgorde is bewust gekozen, want het respect voor jullie stijgt met elke kilometer die jullie afleggen.
    Hoewel de pechduivel zich kennelijk niet door landsgrenzen laat ontmoedigen, heb ik de indruk dat jullie volop genieten en trots zijn op de dagelijkse prestatie. En na iedere geleverde inspanning mag dat ook, al dan niet met een biertje.
    Hoe is de temperatuur bij jullie. Hier is het tropisch warm. Naar mijn stellige overtuiging geen weer voor een fietsvakantie. Als ik dat al ooit overwogen mocht hebben, na lezing van wat je allemaal onderweg kan overkomen...
    Paula en ik vertrekken morgen (dinsdag) voor enkele dagen naar de Zeeuwse kust.
    We hebben Ans vanmorgen nog een goede reis en (fiets!)vakantie gewenst.
    Nog een in alle opzichten voorspoedige voortzetting van de reis!
    Overigens neem ik aan dat jij, Simon, t.z.t. een uitgebreid -ook fotografisch- reisverslag zult presenteren.
    Ben heel benieuwd.
    Hartelijke groet vanuit Beesel in de tropen, uiteraard ook namens Paula.
    Fons

  • 22 Juli 2013 - 23:55

    Wil Veldkamp:

    Hallo Simon en Marieke,

    Vol bewondering lees ik iedere keer opnieuw jullie reisverslagen, waaruit blijkt, dat jullie een geweldig doorzettingsvermogen hebben en heel vindingrijk zijn.
    Wat jullie tot op heden al gepresteerd hebben is werkelijk fantastisch en een lekker biertje na een zware dag, komt jullie zonder meer toe.
    Ik blijf een van jullie trouwste fans en wens jullie heel veel succes de komende dagen.

    Gr.
    Wil Veldkamp

  • 23 Juli 2013 - 09:09

    Ron Hensen:

    Goed bezig Simon en Marieke! Leuk om te lezen ook.

    En toch nog 4e geworden in de tourpoule. Weet je wie er heeft gewonnen...?

  • 23 Juli 2013 - 11:53

    Henk (E-biker):


    Niks over een krantje en een lekker kopje koffie.
    Niks over de uitbundige potbloeiers heerlijk fris water geven.
    Niks over de vuilcontainer bij de weg plaatsen en een
    gezellig praatje met de buurvrouw in zomertenue.
    Niks over bonificatiesprints , gele trui of een rondje
    "rond de kerk" voor de broodnodige extra pegels.(Boxmeer)

    Wel een intervisie letterlijk "ver van huis" met nauwelijks
    "een weg terug " en zonder een neutrale "derde".
    ( waar kan ik de beleving van M. lezen ?)
    De penitentie is dan ook naar rato ;
    -kilometers omfietsen,
    -zéér steile hellingen en met de fiets aan de hand lopen,
    ( mijn Flyer heeft handgas !!)

    Nu even inzoomen op jullie regio en dat zonder Garmin
    want die was toen nog niet uitgevonden;
    Kranska Gora , Postojna (druipsteengrotten), Pula en Koper.
    1970, samen met Mieke maar eerst nog Venetië en Triëst .
    Nog ongehuwd en als vervoermiddel de Citroën Diana 21-33-JV,
    zéér goedkope campings ( dat nooit meer) ,
    een klein twee-persoons tentje ( doe ik ook niet meer),
    3-weken open dak dus wel permanent in de 7e-hemel.

    Heel veel plezier en gezelligheid wens ik jullie beide.
    Blijf gezond en dank voor je verhalen. Prachtig .
    Je ziet aan mij reactie dat het mijn herinneringen "goed doet".
    Tot wederom.
    Henk

  • 23 Juli 2013 - 15:33

    Marly Verdonck:

    ha die Simon,
    leuk hoor jouw verslag van jullie Athene reis op de fiets.
    een hele prestatie én in goede communicatie...een rollend geheel.
    we wensen jullie nog veel fietsplezier en verkoelingen, b.v. duik in een riviertje :) toe.

    veel liefs vanuit Almere van Anne-Susan, Loek, Anton en Marly

  • 24 Juli 2013 - 12:43

    Wil:

    Hoi Simon,

    Wat ongelooflijk jammer dat je Garmin al na vier dagen het af liet weten. Jullie krijgen het behoorlijk voor de kiezen met al die bergpassen. Ik weet hoe het voelt om een fiets met bagage tegen een steile heuvel omhoog te duwen. Vooral goed blijven denken aan de "daling"die altijd weer volgt dat is zo fijn. Overigens ik heb voor het eerst 15 minuten op de hometrainer gefietst. Het ging goed. Dus met andere woorden ik ga vooruit. Tegen de tijd dat jullie weer in Nederland zijn hoop ik weer rond te kunnen fietsen. Heel veel succes en vooral plezier de komende dagen in het mooie stuk waar jullie de komende dagen doorheen fietsen.
    Groetjes,
    Wil

  • 24 Juli 2013 - 21:05

    Joëlle, Eva, Daniël, Ruth, Pierre:

    Hoi Simon,
    Leuk te horen dat het goed gaat. Wel zwaar zo op zn tijd. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen bij Plitvice waar wij een week eerder waren. Wij leggen jullie route nu in de omgekeerde volgorde af maar dan wel per auto. We horen graag je verhalen als jullie terug zijn. Sterkte verder en we lezen graag je leuke berichten..
    Groetjes van de jochempies

  • 24 Juli 2013 - 23:28

    Wim:

    Hallo Marieke en Simon,
    Zoals jullie zien heb ik kans gezien om de puzzel op te lossen en jullie verhalen en de leuke reacties van deze en gene te lezen. Ik krijg de indruk dat bij jullie tot dusver alles naar wens verloopt (of ver fietst) ondanks alle inspanningen en uitspattingen (het bier).
    Wij nemen morgen ook de fietsen (mee op de drager achter op de auto) en gaan weer de andere kant uit: TEXEL dus. We hopen dat Ans het goed maakt langs, op of in de Dordogne.
    Ik neem mijn laptob mee om juliie te blijven volgen.
    Goeie reis en veel genoegen toegewenst door Wim en Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon en Ans

Friese Brabander 1,88 bril doorzetter fan van sc Heerenveen en van Rowwen Heze en helemaal fietsfanaat op naar Thessaloniki!

Actief sinds 20 Juni 2013
Verslag gelezen: 888
Totaal aantal bezoekers 36499

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 20 Maart 2018

Nog nooit geweest in Vietnam en Laos en Thailand

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

België in, Frankrijk door en bij Bordeaux linksaf

22 Mei 2016 - 10 Juni 2016

van Mierlo naar Thessaloniki

26 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Fietsen langs oude wegen

06 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Fietsen van Brabant naar Athene

Landen bezocht: