De koningin van het vlakke - Reisverslag uit Château-Gontier, Frankrijk van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu De koningin van het vlakke - Reisverslag uit Château-Gontier, Frankrijk van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu

De koningin van het vlakke

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon en Ans

10 Juli 2017 | Frankrijk, Château-Gontier

Het is gelukt. Het was even zoeken, maar toen vonden we een brasserie met terras buiten. We gingen zitten en werden weggestuurd: reservee! “Daar” mochten we wel zitten. Ik even streng: “ NON”, want “daar” zitten we in de rook! En toen mochten we “ELDERS” zitten, niet in de rook. Heerlijk en stijlvol gegeten.

Maandagochtend 7 uur: regen. 8 uur: regen! Lucht: donker. Wat te doen? We besluiten alles in de tent in te pakken; als laatste snel de tent en als troost te gaan ontbijten in de stad. Dat laatste lukt prima. Helaas; als we het restaurant verlaten begint het net weer te regenen. Even wachten en dan toch maar in plastic gehuld gaan fietsen. De route blijkt de hele dag langs de rivier te gaan, dus een vlakke weg zonder klimmen. Dat is aan Ans te merken, als “koningin van het vlakke” rijdt ze de hele dag voorop en geeft ze een straf tempo aan. We zijn dan ook zomaar in Laval voor de lunch en tot slot in Chateau-Gontier voor de camping.

Onderweg mijmer ik over de Franse taal en mijn kennis daarvan. Ik heb 1 jaar MULO en 5 jaar HBS-b gedaan, in totaal 6 jaar Frans gehad. Met best wel goede cijfers. Maar wat is dat ver weggezakt! Tijdens de heetste dag liep ik goedgemutst het café binnen en vroeg of ze poissons froide hadden. Uit de stomverbaasde blikken las ik dat er iets niet goed ging. Ik bedacht net op tijd dat het “boissons froide” moest zijn. Logisch dat je verbaasd kijkt als een klant om koude vis ipv koude drankjes vraagt.

Maar door het te spreken, komen halfvergeten dingen weer boven. Ik weet weer hoe je “prendre” vervoegt, wat genieten en bestellen in het Frans is en wat een “manoir” is. Ik vind het leuk: misschien straks een opfriscursus Frans doen.

Omdat ik de jongste ben, mag ik aan het eind van de dag de boodschappen doen. Ben al een paar keer bij de Carrefour geweest. Heb het daar moeilijk: zo ontzettend veel mooie Franse wijnen te zien! Ik was al een liefhebber van wijn, maar sinds de wijncursus bij Claudia nog meer geïnteresseerd in druivensoort, herkomst etc. van de verschillende wijnen. En dan is het moeilijk te kiezen!

Voor de kenner: vandaag is het een Faugeres 2015 geworden. En voor Ans een biologische chardonnay uit Zuid-Frankrijk. Proefondervindelijk: allebei zeer geslaagd. Wat dat betreft jammer dat we op de fiets zijn en maar 1 fles mee kunnen nemen.

  • 11 Juli 2017 - 12:14

    Pierre:

    Dank voor weer een geweldig verslag. Vooral de koude vis is hilarisch

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon en Ans

Friese Brabander 1,88 bril doorzetter fan van sc Heerenveen en van Rowwen Heze en helemaal fietsfanaat op naar Thessaloniki!

Actief sinds 20 Juni 2013
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 36523

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 20 Maart 2018

Nog nooit geweest in Vietnam en Laos en Thailand

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

België in, Frankrijk door en bij Bordeaux linksaf

22 Mei 2016 - 10 Juni 2016

van Mierlo naar Thessaloniki

26 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Fietsen langs oude wegen

06 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Fietsen van Brabant naar Athene

Landen bezocht: