Fietsen op zondag - Reisverslag uit Mayenne, Frankrijk van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu Fietsen op zondag - Reisverslag uit Mayenne, Frankrijk van Simon en Ans Vietnam Laos en Thailand - WaarBenJij.nu

Fietsen op zondag

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon en Ans

09 Juli 2017 | Frankrijk, Mayenne

Wat schreef ik eerder over de Fransen? Gisteren hadden we meest fietsersvriendelijke camping tot nu toe: royale plaats voor de tenten; aparte ruimte met magnetron, koelkast, spelletjes etc voor algemeen gebruik en supermooi en schoon sanitair. ’s Avonds bestelde ik 2 baguettes, 3 chaussons au pomme en 1 croissant. Werd door de campingbeheerder bij ons aan tafel gebracht. Even later ontdekte ik: 1 baguette te weinig. Hij is toen -ondanks onze protesten- opnieuw naar de bakker gereden om die ene baguette te halen!

Nog een mooie ervaring: we hadden zin in koffie maar op zondag: bijna alles dicht. We hadden gerekend op plaats 1, maar nee: fermee. Plaats 2 was 9 km verder. Na 1 km zag ik volop bedrijvigheid bij een grote gite d’etappe. Daar ging ik vragen om koffie. Het was een prive-feest, maar wij waren welkom voor de koffie. En hoefden daar niets voor te betalen. Vriendelijke Fransen dus!

De etappe van vandaag viel mee: we fietsten veel kilometers over een vroegere spoorbaan. We rijden op samen met Brigitte en Christian, 2 franse fietsers die dezelfde route volgen. Paar keer terras onderweg en daar waren we al in Mayenne. Daar treffen we weer een rustige camping.

Maar geen koud bier verdorie! Daarom fietsen Christian en ik naar een benzinestation waar ze bier schijnen te verkopen. Bier klopt, maar “koud” niet. Christian weet te vertellen dat dat niet mag vanwege de wet. Hij hoopt dat Macron verandering zal brengen in al die starre regels; volgens hem waren de Fransen pessimistisch, maar door Macron nu optimistisch over de toekomst.
Het is zondag, winkels gesloten dus plan is om in Mayene uit te gaan eten. Morgen kunt u lezen of dat is gelukt.

PS voor de wijnliefhebber: gisteren dronken we een heerlijke Franse Malbec. Kom je niet zo vaak tegen!

• 09 Juli 2017 - 21:39

Henk Verdonck:

In Malbek hebben onze ouders hun trouwpartij genoten, maar dat was ver voor onze tijd hé Ans.

Groet,
    Henk

• 10 Juli 2017 - 11:00

Adri En Hilly:

We hebben je (schoon)zus P weer vaak gesproken op het fijne Festivalderaa! Prachtweer en mooie voorstellingen! Helaas ook een prutvoorstelling, maar dat is maar een mening.